Olajcsere




Gondolom már sokan találkoztak azzal a ténnyel, hogy apróságokat kellene szervizelni a motorjukon, de nem tudják hogyan fogjanak hozzá, hova nyúljanak, mit szükséges és mit ajánlott megtenni egy olajcsere folyamán. Azért is fontos ezt a szükséges szerviztevékenységet megtanulnunk, mert 1 évben legalább 1x el kell végezni ( ha nem többször :) ), és a pénztárcánkat is kímélnünk kell, mondván inkább a tankba tegyük azt a nem kevés pénzt, amit egy ilyen műveletért a szervizben lehet hagyni. Végig olvasván ezt a kis útmutatót mindenki rájön nem egy ördöngösség a dolog és mindenki bátran elvégezheti ezt otthon is, hisz semmilyen speciális szerszámot nem igényel. Próbálok olyan húzásokat is bemutatni, amit esetleg más még nem ismer, így azoknak is nyújthat újabb ötleteket, akik már otthonosabban mozognak a témában.




Na de elég a bevezetőből és miután üzemi hőmérsékletre melegítettük a motorunkat ( min 60 fok ) ragadjunk csavarhúzókat és essünk neki a motorunknak. A Thundercat motoron az olajcseréhez a bal oldalidomot kell leszednünk ahhoz, hogy hozzáférjünk a leeresztő csavarhoz, illetve az olajszűrőhöz. Ehhez első lépésként a fejidom felső bal oldali takarólemezét szedjük le, amit 3 csavar fog.




Miután pikk pakk lekaptuk, láthatjuk az egyik megbúvó fő csavart, ami az oldalidom tetejét fogja. Kitekerjük azokkal a 3 db csavarokkal együtt, amik a fejidom burkolatához rögzítik az oldalidomot. Ezután pozíciót váltunk, és az első kerék mögött lévő háromszög alakú idomdarabot szedjük le a motorról.

Miután ezzel is megvolnánk a lábtartó konzolhoz vonulhatunk és a visszamaradt 2 nagycsavar, továbbá a hátsó keréknél lévő kiscsavar eltávolítása után már leemelhetjük a motorról az oldalidomot.

Óvatosan felénk/kifele húzzuk az idom alját így kicsúsztathatjuk a fejidom mögött lévő oldalidom tetejét. Miután már kezünkbe fogjuk az idomot, az indexkábelek széthúzása után félre is tehetjük. Az index kábeleknél meg kell említeni, hogy a fekete színű a földelés, így ezt kell megjegyezni, hisz minden motoron fekete ez a kábel.


A nehezebb melón túl vagyunk, most már látjuk az olajszűrőt és a leeresztő csavart. Én minden esetbe 4L-es olajat szoktam venni. Igaz kb 3 littyó kell a motorba, de így a 3. csere után már nem kell venni új olajat, hisz a megmaradt 1-1 literekből megvan a 3 liter. Azért is előnyös ez a gondolkodás, mert mindig marad 1 db 4 literes üres flakon, amibe a fáradt olajat lehet leengedni. Miután bemértük a csavart 17es kulcsot ragadunk, és meglazítjuk. Nem kell megijedni, nem fog lelövődni és szivárogni sem. Lazítás után fogok egy kis drótdarabot és rátekerem a csavarra.





Ez két dologban is hasznos. A továbbiakban ezzel tudjuk tekerni a csavart, illetve ha lejönne, a flakonba nem fog beesni. Elég gyorsan lefolyik a fáradt olaj, így rövid időn belül visszatekerhetnék a csavart, de én előbb nekiesek a szűrő cseréjének, addig is hagyom csepegni.







Első lépésként fogok egy alufóliát és a leömlőkre teszem, ezzel is megakadályozván, hogy ráfolyjon olaj. Azért nem rongyot, mert az átnedvesedik és átfolyik rajta az olaj. Amúgy nem lesz tőle semmi baja ha rá is folyik, de feleslegesen nem maszatolok össze semmit. :) Miután aláraktam egy kis edényszerűséget svéd kulcsot fogok, és azzal gond nélkül le tudom tekerni. Amíg várok ezzel, hogy itt is kicsepegjen annyi amennyi csak lehet, visszatérek a leeresztő csavarhoz és visszatekerem a helyére. A rászorítás után előveszem az új szűrőt ( Hiflofiltro 303) és a védőfólia levétele után a leengedett olajba mártom az egyik ujjam, amivel a szűrő gumiperemét körbe olajozom. Ezzel is elősegítve a jobb szigetelést és tapadást.


Az új olajszűrő betekerése után átmegyek a motor túloldalára és egy rongy segítségével fogóval tekerem az olaj beömlő nyílást elzáró csavart. A rongyot azért használom, hogy ne sértsem fel a csavar felületét.




Miután betöltöttünk annyi olajat (félszintetikus, azaz technoszintetikus), hogy az ellenőrző ablakon középen látszik, becsavarjuk a csavart és beindítjuk a motort.




A piros lámpa kialvása után megnyugodhatunk, minden rendben van és amíg melegszik a motor, ellenőrizzük, hogy a leeresztő csavart és a szűrőt. Némi járatás után leállítjuk a motort és ismét megnézzük az ellenőrzőnyíláson az olajszintet. Utántöltünk addig, amíg kb az üveg közepéig nem ér az olajszint úgy, hogy egyenesbe van állítva a motor és nincs állványon.

Elégedettségünk után, hogy jól dolgoztunk jön ismét a nehezebb meló, visszarakni az oldalidomot fordított sorrendben. Először visszadugjuk az index kábeleit, majd visszacsúszatjuk a fejidom mögé. Utána a háromszög alakú idomot csavarozzuk a jobb oldalidomhoz, amihez nem nyúltunk, majd összeillesztjük a bal oldali idommal. Minden csavart félig tekerünk be, haladva hátrafele. Végül miután minden a helyére került, minden csavart teljesen betekerünk és rászorítjuk… hátralépünk és belegondolunk nem is volt nehéz.

Már csak annyi teendőnk van, hogy időnként ellenőrizzük a szintet a kis ablakon át, és ha szükséges rátöltünk a visszamaradt 1-1 literekből.

Chris